mánudagur, nóvember 08, 2004

ferðahugur

For et godt og nyttig ord det er: Ferðahugur. Det står her i ordboka: "ákafi og eftirvænting, umhugsun um væntanlegt ferðalag." Det ligger et særlig behaglig ubehag i det, å vite at man snart skal reise. Å ha billettene i hånd. Å ha alt klappet og klart. Mulighetene åpner seg og man er tatt av en mystisk bevene ro.

Det minner meg om det gode med å flytte. Dere må ikke misforstå meg: jeg misliker å flytte. Jeg rett og slett hater å pakke ned. Jeg oppliver det som om jeg drev med å ødelegge hele verden, gjøre alt om til rot og kaos. Men i det at alt er pakket ned og ligger tryggt og ferdig i taskene og kassene ... det er herlig. Herlig å vite at man kunne reise straks, dra hvor som helst, være nomadisk og fri.

Når jeg har billettene i hånden. Det er en lettelse.

Engin ummæli:

 
Hvaðan þið eruð